Durf kritisch te zijn op jezelf en krijg gevoel bij wiskunde!
Maak kennis met Benjamin. Als masterstudent toegepaste wiskunde gebruikt hij dagelijks zijn kennis van wiskundige principes, zowel bij zijn studie als bij zijn werk als bijlesdocent. Lees in deze blog wat Benjamin vindt over het belang van intuïtie, kritisch zijn op jezelf en een goede klik tussen de leerling en student-docent!
Wie ben je? Wat doe je in het dagelijks leven? En wat doe je bij Studied?
Ik ben Benjamin, 22 jaar oud en tweedejaars masterstudent toegepaste wiskunde aan de Technische Universiteit Eindhoven. Hierbinnen specialiseer ik me in de toepassing van wiskunde op medische beeldvorming, zoals MRI scans, waarbij ik geometrische principes met kansrekening combineer. Bij Studied geef ik dan ook voornamelijk bijles wiskunde, zowel op universitair als middelbare schoolniveau. Natuurkunde of talen pak ik daar graag bij! In mijn vrije tijd ben ik veel in de sportschool te vinden: dit maakt mijn hoofd leeg na een lange studiedag. Mijn andere grote passie is muziek, zowel om te luisteren als zelf te maken.
Welk vak vind je het leukste om les in te geven?
Zoals gezegd geef ik het liefst bijles in wiskunde! Het allerleukst vind ik om dit te geven op universitair niveau. Het komt geregeld voor dat studenten van andere studies moeite hebben met een wiskundecomponent in hun opleiding. Hierbij help ik ze graag!
Wat vind je zo leuk aan lesgeven bij Studied?
Voor mij is de voldoening die ik uit het lesgeven haal tweevoudig. Aan de ene kant is het simpelweg geweldig om te zien dat een student actief beter wordt door de lessen, en uiteindelijk zijn of haar doelen bereikt die voorheen niet reëel leken. Aan de andere kant geeft het mij heel veel energie en plezier om studenten een andere kant van de stof te laten zien. Een kant die ze niet zien, omdat ze zich erop stukbijten zonder concreet resultaat. Met de juiste mate van sturing verkrijgen de studenten, in mijn ervaring, een bredere kijk op de materie, en dit zorgt voor tastbare vooruitgang. Het mooiste is om met eigen ogen te zien dat er bij de student “een lampje gaat branden”!
Waar hebben de meeste leerlingen moeite mee?
Ik zie bij wiskunde vaak dat de abstractie in de weg staat, en dat studenten een stukje intuïtie missen. Hier kan ik ze, juist door mijn grote mate van beheersing van de stof, goed in bijstaan. Abstractie is de kracht, maar tegelijkertijd ook de zwakte van wiskunde. De meeste studenten hebben absoluut de capaciteiten om vertrouwd te raken met ingewikkelde wiskundige ideeën, maar daarvoor is het cruciaal dat ze gevoelsmatig inzien waar ze op abstract niveau mee bezig zijn. Dit aspect wordt vaak vergeten bij niet-wiskundige opleidingen. Precies daar ligt mijn taak.
Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen vooruitgaan?
Het belangrijkste is om leerlingen te stimuleren actief na te denken over de stof. Niet enkel doen wat opgedragen wordt, maar ook zelf kritisch reflecteren op het geleerde en op de eigen tekortkomingen. Dit zorgt voor een overstijgend begrip van het materiaal. Ook vind ik het enorm belangrijk om te verifiëren of de student iets écht snapt, of slechts een vaag idee heeft. Dit doe ik door veel vragen te stellen, en hierbij ook in detail te treden. Het komt namelijk vaak voor dat de student dénkt iets te snappen, maar het onderwerp toch niet voldoende blijkt te beheersen. Dit moet kostte wat kost gesignaleerd worden, zodat er echte verbetering plaats kan vinden. Hier tegenover staat natuurlijk dat, bij concrete verbetering, de student welverdiende complimenten krijgt!
Wat is je belangrijkste tip voor leerlingen?
De belangrijkste tip die ik leerlingen kan meegeven is: durf kritisch te zijn op jezelf! Dat is moeilijk, want het is nu eenmaal verleidelijk om, als je iets totaal niet snapt, tevreden te zijn wanneer je het later “een beetje” of “goed genoeg” snapt. Dit staat dikwijls progressie in de weg! Pas wanneer de durf er is om kritisch te zijn, kunnen doelen behaald worden.
Wat is je belangrijkste tip voor de eindexamens?
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat, hoe spannend ook, de individuele examens niet heel anders zijn dan de schoolexamens waarvan je er al zo veel hebt gehad. De moeilijkheid zit hem echt puur in de hoeveelheid examens in korte tijd. Tijdig beginnen met de voorbereiding vermindert deze stressfactor, en dat is dus ook het allerbelangrijkste.
Hoe belangrijk vind je de klik met je leerlingen?
De klik met leerlingen is het allerbelangrijkste aspect van de lessen, en dit kan niet worden onderschat. Hoe mooi alle hierboven genoemde tips en ideeën ook zijn, als er geen klik is, dan is dit allemaal niets waard. Daarom staan de lessen voor mij ook in het teken van de persoon, en niet in het teken van het vak op zichzelf. Op deze manier zijn de lessen ook precies op maat voor de individuele leerling, want iedereen is anders!
Vind je je werk goed te combineren met je andere bezigheden?
Door de flexibiliteit is het werk uitstekend te combineren met mijn andere bezigheden. Het is voor mij ideaal om niet een hele dag of een heel dagdeel bezig te zijn met werk, maar op geschikte momenten 1 of 2 uur in te kunnen plannen. Dit is voor mij een enorm pluspunt van het werken bij Studied.
Zou je werken bij Studied aanraden? En waarom?
Ik zou werken bij Studied aanraden aan iedereen met een passie voor het helpen van anderen met kennis. Kennis hebben is waardevol, haar delen nog veel waardevoller! Hier leer je ook als student-docent zelf veel van. Je communicatieve vaardigheden worden aangesproken en soms op de proef gesteld, maar ook je vakinhoudelijke kennis. Dit geeft het werk een uitdagend aspect, en een mogelijkheid tot enorme persoonlijke ontwikkeling!
Begeleiding volgen bij Benjamin? Check www.studied.nl en neem contact met ons op!